keskiviikko 6. elokuuta 2014

Tietokoneen orjana

Lehdistä saa jatkuvasti lukea, että istuminen on pahasta.

Minulla on ollut tähän asti kaikenlaista vaivaa siitä, että olen tämän tietokoneen orja. Töitä ja opiskeluja teen koneen ääressä istuen ja valitettavasti se viihdekin tuppaa tulemaan pitkälti tämän koneen kautta. Aika vähän katson perinteistä tv:tä sohvalla istuen. Minulla olisi työpiste, mutta sen ergonomia ei ole huippu ja käytännössä levittäydyn oikein ison ruokailupöydän äärelle.

Lomalla naputtelin konetta aika vähän. Enemmänkin se oli sitten kännyn näpyttelyä. Mutta nyt huomaan niskan kiristyneen, korvassa humisee.

Luon nyt tulevan syksyn ja talven rutiineita itselleni. Miten saisin riittäviä taukoja tähän naputtamiseen? Mitä niiden taukojen aikana tekisin? Onko mitään erityisesti selkään, niskaan ja käsiin liittyviä jumppia, joita voisi itsekseen tehdä?

Ratsastus on ihan huippua niskalle ja sitä minun pitää jatkaa. Helteiden takia se puuha on jäänyt vähäiselle.

Vesijuoksun vaikutuksista niskaan en osaa sanoa, mutta vatsalihaksiin se vaikuttaa. Sitä kautta tietysti selkä voi paremmin. Nyt oikein himoitsen pääsyä halliin, sillä meidän lähistöllä on muuten erittäin huonosti uimapaikkoja luonnossa. Välillä on vaikea uskoa, että tämä on tuhansien järvien maa ja rantaviivaa löytyy. Silti meiltä on pitkä matka paikkoihin, joissa ei rannat ole käyttökiellossa.

Mulla on laadukas soutulaite, mutta pelkään polven ongelmia. Ehkä sitäkin pitäisi varovaisesti kokeilla. Musta on tullut tämmöinen arkajalka liikunnan suhteen, kun olen liikunnan kautta hajottanut aikoinaan selkäni pahasti. Silloin en edes ollut tämmöinen pullukka.

Olen tässä vältellyt painoasioita, mutta kerrottakoon tässä vaakan ikävä lukema 93,3 kiloa! Että voi ottaa aivoon. Olen pyrkinyt terveellisyyteen, mutta homma ei vielä ole täysin hanskassa. Uskon kyllä, että tässä on jokunen kilo kyllä ylimääräistä turvotusta, joka tuli helteiden myötä. Mutta on tässä ihan turha yrittää selittää kaikkea sillä.

On oikeastaan pysäyttävää tuo Superdieetti Katja. Niin mahtava laihtuminen ja hyvällä asenteella. Sitten tulee kiloja tosi nopeasti julmetusti. Jos Katjaa harmittaa jo välillä blogin pitäminen, niin veikkaan, että aika monelle hänen blogistaan on apua. Minä ainakin tajuan, etten todellakaan aio lihoa näitä kiloja takaisin tämän enempää. Päinvastoin! Mulle tosin tuo kilojen lähteminen on aika helppoa. Ehkä sitä sitten ei tajunnut, että tämä on niin pienestä kiinni. Mutta nyt olen hereillä. Toivon vaan, että tämä on mulle se herätys.

Mutta tässäpä näitä aamupäivän pohdintoja. Tänään on hyvä päivä. Lounas ja päivällinen listan mukaan eikä tarvitse koko aamua suunnitella sitä lounasta. Lounaaksi tulee kalakeittoa. Päivälliseksi kesäkurpitsa/tomaatti/jauhelihavuokaa.

Mukavaa päivää teille kanssakulkijat!

Sarah



Ei kommentteja: