keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Pulleita tissejä ja mummokuumetta!

Koettakaa kestää seuraava kirjoitus tai yrjötkää, jos se helpottaa...

Olen nyt jo monta viikkoa jumittanut painon kanssa. Minulla on ollut kummia vaiheita ja mietin, että mikä piru mua riivaa.

Pari viikkoa sitten oli öisin hirveästi hikoilua ja päivälläkin kuin kuumia aaltoja. Alkoi tuntua, että tässä iässäkö (47 v) minä nyt sitten mummoudun. Minulta on kohtu poistettu, joten en tiedä olisiko kuukautiset normaalit vielä tässä vaiheesssa. Tuo hikoilu oli outoa, sillä  normaalisti palelen sikana nukkumaan mennessä ja lämpöpeitto on ollut ahkerassa käytössä joka ikinen ilta. Pahimmillaan jopa kesähelteillä olen tarvinnut paksun peiton alkuillasta.

Nyt en enää hikoile ja nukkumaan on menty lämpöpeiton kanssa. Nyt on tämä turvotus tilalla. Minulla on kymmeniä vuosia ollut turvotusta aika lailla, mutta tässä painonpudotuksessa olen saanut sen pois. Paitsi nyt kun se taas pukkasi.

Kaiken huipuksi tissit pullottaa kireenä ja nännit on arat. Sellaista on ollut äärimmäisen harvakseltaan nuorempana hormonikiertoon liittyen. Hyvä puoli on, että rintaliivit täyttyy kivasti eikä ne näytä nahkahanskoilta...

Ulkoiselta olemuksesta en varmaan hirveästi mummolta näytä ja minä olen aika rypytön verrattuna moneen ikäiseeni.

Onko kellään tietoa vaikuttaako laihis miten hormonitoimintaan? Tuleeko musta nyt sitten hoikka ja ryppyinen täti? Mitä hittoa teen tälle turvotukselle, jonka syytä en nyt vaan millään tajua. Alkaa hermostuttaa.

Kiitos kun sain avautua tänä kauniina keskiviikkona.

Sarah

3 kommenttia:

Kristiina kirjoitti...

Ei yrjötä teksti :D.

Huomasin juuri äsken että olit laittanu mulle kuukausi sitten sähköpostia kommenttiongelmasta, sori siis kun en vastannut, kun huomasin sen juuri! Pitää tosiaan alkaa käydä tuolla hieman useammin...

Anonyymi kirjoitti...

Minä kärsin hikoilusta ja "pullotuksesta" vuoden, ennen kuin tulin maininneeksi gynelle asiasta. Verikokeet jne otettiin ja todettiin, että vaihdevuodethan ne - 46-vuotias olin tuolloin. Ihmettelin, että tä, näinkö nuorena, miksi minä. Gyne totesi, että sillä hetkellä hänen nuorin vaihdevuosipotilaansa oli 36-vuotias, vanhin 91.
Niin että kannattaa käydä kokeissa ja saada apua, jos harmitukseen asti vaivaa riittää.

Unknown kirjoitti...

Kristiina, tuo kommentointiongelma onneksi kuitenkin ratkesi.

Anonyymi. Kiitos sulle tuosta. Hyvä tietää, että muillakin on moisia ongelmia ja että oikeesti voi olla kyse vaihdevuosista. Pitäisi varmaan sitten marssia lääkärille. Tämä turvotus nimittäin ärsyttää ihan sikana.