maanantai 17. maaliskuuta 2014

Vesa Keskisen laihdutusohjeet ja itsekuri

Vesa Keskinen antoi laihdutusohjeita Iltasanomissa.

Hän on kuvien perusteella laihtunut ja antaa perusteeksi itsekurin ja sisun. Juttua lukiessa hän ei kyllä ole käyttänyt itsekuria missään muussa, kun lopettamalla viinan kanssa läträämisen. Sinänsä äärimmäisen kunnioitettava seikka, että hänelle ilmeisen ongelmallinen alkoholi on väistynyt.

Hän on myös sitä mieltä, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Hän on myös syönyt itsensä ähkyyn ja kertoilee ruokavalionsa sisältävän majoneesia ja juustoa niin paljon kun tekee mieli. Vaikuttaa siis siltä, että herra karppaa.

Liikuntaa hän ei ole harrastanut. On käynyt kuusi kertaa kävelyllä puolen vuoden aikana.

Minusta nimenomaan hänen metodinsa kertoo, ettei hän syömisen suhteen noudata kohtuutta. Ei ylensyötiin proteiinipitoisilla ruuilla mielestäni tarvita itsekuria. Kuten sanoi aiemmin, sitä itsekuria on tarvittu suhteessa viinaan.

Minun mielestä laihdutuksessa ei ole kyse itsekurista. Lihavathan ovat kommenttien perusteella aina tahdottomia tampioita. Eivät osaa vastustaa mässyttelyä eivätkä osaa syödä vähemmän kuin kuluttavat. Jos ylipainoinen uskoo olevansa sanotun perusteella tahdoton ja saamaton tossu, hän ei hevillä laihdu. Jos laihiksessa paino ei tipu, laihduttaja alkaa syyttää itseään. Alkaa kova mietintä, oliko se omena nyt sitten se ylimääräinen asia, joka nosti painoa kilon tms. yhtä älytöntä.

Minä laskin kaloreita ja söin kuin varpunen, enkä laihtunut. Masensi. Lopetin ja kun sitten söin, jäi se kaikki syöty entistä tiukemmin kroppaani (säästöliekki). Osaan aivan varmasti olla tahdonvoimallani syömättä vaikka kuinka pitkään. Mutta kun se ihmisen kroppa ei toimi niin, että voisi lopettaa syömisen ja sitten alkaa syödä taas, kun on ihannemitoissa. Kroppa ja aivot tarvitsevat säännöllisesti polttoainetta toimiakseen.

Miksi minä, joka olen tahdonvoimallani selvinnyt aika hurjistakin asioista, olisin painonhallinnan suhteen muka jotenkin vähemmän voimakas? No, minä olen tämän asian käsitellyt päässäni ja minun ratkaisuni on ihan muu kuin itsekuri. Säännöllinen syöminen ja kohtuus on minun ratkaisuni. Kumpikaan ei vaadi erityisen paljon itsekuria.






Ei kommentteja: