maanantai 13. lokakuuta 2014

Yli 32 km ilman hikeä!

En ole jättänyt soutua! Kolmas viikko on alkanut ja joka aamu herään ajatellen ensimmäiseksi soutua.

Viime viikolla soudin yli 32 kilometriä ja aikaa tuohon meni joka päivä puoli tuntia. Yhteensä siis 3 h 30 minuuttia käytin soutamiseen.

Tällä viikolla ajattelin soutaa edelleen sen puoli tuntia eli aikaa en nosta. Viime viikolla soudin yleensä 4,5 km per kerta, mutta kaksi kertaa sitten innostuin vetämään sen 5 km. Tänään aloitin viidellä kilometrillä ja mietin, että joskos sitä jaksaisi joka päivä vetää tiukemmin.

Yksi asia jota armas asuinkumppani ei tajua, on hikoilemattomuuteni. Omasta mielestäni vedän ihan ok tahdilla, mutta ihan vähän kainalot vaan hikoaa. Voin huoletta olla menemättä suihkuun liikunnan jälkeen, vaikka aluksi ajattelin, että tietysti menen. Mulle ei vaan tule hiki, vaikka hengittelen kiivaampaan tahtiin. Olen joskus aiemmin avautunut täällä aiheesta. Saunassakin tulee se yksi tippa hikeä. Itse olen tulkinnut tämän niin, että mä olen se selviytyjä, joka keskitysleirillä  kuolee vasta viimeiseksi. Nesteet ja muut ravinteet on niin tiukassa meikäläisessä, ettei mitään rajaa.

Toki huomaan, että minulla ei ole kestoturvotusta jaloissani kuten ennen. Silloin aamuisin oli vaikea kävelläkin. Mutta kyllä mulla edelleen aina välillä turvottelee. Yritän silti juoda tarpeeksi, ettei tämä säästöliekin omainen juttu käynnisty. Suolaa en syö kovin paljon ja ruokailu on varmasti hyvässä mallissa.

Aamutv:ssä tuli juttua nesteen kerääntymisestä.

No tuossa jutussa sanotaan, että lihakset pumppaavat nestettä. Pitää vaan jatkaa liikuntaa. Ehkä mäkin alan joskus hikoilla... Pitääkö ihmisen ylipäätään hikoilla?

Tsemppiä kaikille alkaneeseen viikkoon!

Sarah


5 kommenttia:

Kilokiukuttelija kirjoitti...

Google sen kertoo! :D
http://kuntoplus.fi/treeni/kysymyksia-liikunnasta/hikoilevatko-hyvakuntoiset-enemman

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/polttaako_hikoilu_kaloreita

Unknown kirjoitti...

Eli ei tarvitse olla huolissaan, kun ei hikoile. En ole oikeastaan koskaan eläissäni hikoillut kovin. En edes nuorempana ja hyväkuntoisena.

Tietty tuolla tuli taas kilppariasia, joka pitäisi vielä tutkituttaa jossain vaiheessa.

Iiris kirjoitti...

Hikoilemattomuushan on yks kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista. Toki se voi johtua muustakin.

Unknown kirjoitti...

Mulla on monta kertaa otettu vuosien varrella otettu kilpparikokeet, mutta ilmeisesti niissä ei ole ollut mitään. Silti mulla on melkein kaikki oireet.

kasSisu kirjoitti...

Minun siskollani oli kilppariarvot ihan viitteiden sisällä, mutta vaati silti tyroksiinin kokeeksi. Ja sai avun! Tyroksiinia voi kokeilla, vaikka siitä sanotaan, että jää heti koukkuun. Jos siitä saa hyötyä, niin ongelma on ollut kilpirauhanen :)
Mut siis se minulle tuli myös mieleen. Itsekään en hikoile jostain syystä oikein millään - en edes saunassa tai tosiaan treenatessa. Äidilläni ja siskollani on kilpirauhasen vajaatoiminta ja kovasti mietityttää, että onko se sitten minullakin. Mut kannattaa tutkituttaa ja ehkä vaatia lääkkeet kokeeksi! Ja tosiaan, löysin juuri blogiisi :) Taidan jäädä seurailemaan! Tsemppiä taipaleeseesi!