tiistai 26. marraskuuta 2013

10 kiloa kiusaa

Ennen viime viikonloppua painoin reilusti yli 10 kiloa vähemmän kuin aloittaessani tämän elämänmuutoksen. En mielestäni herkutellut ylenpanttisesti, mutta silti paino pompsahti ylöspäin. Sormet ovat olleet hieman turvonneen oloiset. Kotona mitaten painoin vielä sen sata grammaa uupuen, mutta terveydenhoitajalla käydessä olin siellä tapahtuneen mittauksen mukaan saavuttanut tuon 10 kiloa.

Toivottavasti huomenna oma vaaka näyttää sen tavoitteen täyttyneen uudelleen enkä enää sahaa sen ympärillä.

Tällä hetkellä olen siis laihtunut 10 kiloa yhdessätoista viikossa. Melkein kilo per viikko. Kyllä se taitaa ihan kohtuullinen tulos olla. Täytyy ottaa myös huomioon, etteivät nämä muutokseni ole mitenkään radikaaleja. En kärvistele nälissäni, en himoliiku enkä ole millään omituisella dieetillä. Syön ruokia joista pidän enkä koe mitenkään riutuvani. Voin hyvin kuvitella syöväni lopun elämääni näin. Se sitten jää nähtäväksi millaiseen painoon saakka tämä ruokavalioni vie. Jossain vaiheessahan tämä painonnousu hidastuu ja lakkaa. En kuitenkaan tahdo edes missimittaiseksi. Haluan olla muodokas ja kurvikas nainen.

Aikaisemmin analysoin miksi olen ainakin toistaiseksi onnistunut tässä tavoitteessani. Unohdin erään tärkeän, ehkä tärkeimmän asian. Tajusin sen vasta pari päivää sitten. Olen alkanut käyttää ns. CPAP-laitetta parin vuoden tauon jälkeen eli öisin minulle tuuppaa maski happea naamaan. Monelle uniapneaa sairastavalle korostetaan, että uniapnea voi parantua, jos laihduttaa. Minä väitän, että uniapnea nimenomaan lihottaa. Minä olen kärsinyt uniapnean oireista hoikkanakin eli tuskinpa vaan ylipaino on uniapnean syynä. Villi arvaus, ettei uniapnea lopu, vaikka hoikistuisin kymmeniä kiloja. Kun saa happea, ei ole väsynyt ja pöppöräinen olo. Jaksaa paremmin miettiä mitä syö eikä kroppa ole jatkuvassa stressitilassa. Huonolla unella on todettu olevan lihottava vaikutus.

Minulla on seuraava terveydenhoitajan aika vasta tammikuussa. Paljonkohan minä silloin painan? Itselläni on tavoitteena, että vuoden vaihteessa olisin laihtunut 12,5 kiloa eli olisin puolessa välissä tavoitettani. Joulunaika ja odotus on tietysti painonhallinnalle haasteellista. Olen kuitenkin jo suunnitellut miten hanskaan tilanteen.

Olen joskus aikoinaan aloittanut laihdutuksen Painonvartijoissa juuri ennen joulua. Kyllä minä siitä aika hyvin selvisin. Toivottavasti selviän nytkin.

Hyvä on kuitenkin mieli. Edelleenkin ihmettelen miten minä näin helposti laihdun.






Ei kommentteja: