tiistai 3. marraskuuta 2015

Hormonihirviö

Kävin lääkärillä ja vaihdevuosioireitahan nämä oireeni selkeästi ovat. Oireeni ovat sen verran pahat, että sain lääkitystä. Ei sen puoleen, jos en olisi saanut lääkitystä, olisin kuristanut lääkärin...

Sain estrogeenilaastarit ja sitten toisen lääkkeen "alakautta" työnnettäväksi. Molempia laitetaan kaksi kertaa viikossa. Tai siis laastari vaihdetaan. Minulta on kohtu poistettu, joten keltarauhashormonia en joudu ottamaan.

Nyt sitten jännitän, että mitä tästä seuraa. Kovin nopeasti kuulemma pitäisi kuumotusten kadota. Toivon hartaasti, että näin käy. Ne päällimmäisenä ärsyttävät. Pääsisi tästä elokuusta jatkuneesta flunssailusta. Toivottavasti myös fiilikset parantuvat.

Jotkut kertovat lihonneensa estrogeenin vaikutuksesta. Toivottavasti minulle ei käy niin. Tahdon voimia painonhallintaan ja haluan olla ensi vuoden puolella painaa kasilla alkavan luvun. En suostu silti edelleenkään mihinkään äärimmäisiin laihdutusohjelmiin vaan haluan elää terveellistä elämää.

Tässä olen oikeastaan vain odottavalla kannalla. Tämä on jonkinsortin hyppy tuntemattomaan. Saa nähdä millainen hormonihirviö minusta oikein tulee.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Sarah

4 kommenttia:

Iiris kirjoitti...

Naisten hormonijutut on niin monisyisiä. Mäkin olen sitä estrogeenipuikkoa käyttänyt koska imetysaikana on estrogeenivajausta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kuinka paljon on vaikutusta ympäristöllä ja ruoalla mitä syömme. Eilen luin just jutun naisesta, jolla on kaksi kohtua koska hänen äitinsä joskus aikanaan on käyttänyt jotain lääkettä joka aiheuttaa kaksikohtuisuutta perimässä. Toivottavasti lääkkeet auttaa ja ei tule lihomista. Tottakai aineenvaihdunta iän myötä hiipuu, mutta reippaalla liikunnalla saa sitä buustattua:) Tsemmppiä!

Unknown kirjoitti...

Mikä on estrogeenipuikko?

Mulla alakautta laitetaan asettimen avulla ihan semmoinen pilleri, joka tarttuu sinne (normaalisti kohdun reunoille, mutta sitä mulla ei ole).

Tosi tyytyväinen olen, ettei keltarauhashormonia tarvitse käyttää. Sen olen jotenkin kokenut pahaksi.

Kilokiukuttelija kirjoitti...

Oma gynari sanoi vuosia sitten, että hormonikierukka on hyvä viihdevuosivaivoihin. Saa nähdä, mulla alkaa toisessa kierukassa olla nyt 5 vuotta täynnä, joten en tiedä pitäisikö ottaa vielä yksi (tuskin ehkäisyyn tarvitsisi enää) vai antaa tuon olla ja vähenevän hormonin sitten auttaa jos auttaa. Onneksi ei vielä oireita...

Unknown kirjoitti...

Moni sanoo tuosta hormoonikierukasta. Mulle sitä ei laitettu, kun kohtu on poissa. Mulla oli hormoonikierukka aikoinaan vuoden ja se oli suoraan sanottuna paska vuosi. Lääkäri sanoi, että pitää olla kärsivällinen. Mulla tiputteli kokonaisen vuoden ja sitten oli suht rankat kuukautisetkin. Ei siis oikein mitään hyötyä. Tai no... ei tullut raskaaksi. Tosin sen vuoden aikana ei olisi tullut kyllä muutenkaan kuin pyhällä sikiämisellä. Ei olisi voinut vähempää kiinnostaa, vaikka seksi on minulle ollut tärkeä asia.

Kateellinen olin muille siitä, että muilla hormonikierukka poisti kuukautiset kokonaan tai melkein.