maanantai 17. marraskuuta 2014

Ongelmat jatkuvat

Turvotusta pukkaa edelleen ja kroppa tuntuu olevan sekaisin.

Tämä on taas näitä tilanteita, joissa voimia kysytään. Jos en olisi ollut nyt vuotta ilman merkittävää turvotusta, en edes tajuisi tilannetta. Järkyt silmäpussit etenkin aamuisin ja sormet todella turvoksissa ovat niin selkeät merkit siitä, että joku asia ei nyt toimi kropassani.

Viime viikon otin liikunnan suhteen paljon kevyemmin eli ei enää mitään 7 kertaa viikossa urheilua. Nyt alkoi kahdeksas viikko liikuntaa (muistaakseni).

Olen yrittänyt syödä järkevästi, mutta huomaan, että aiempaa enemmän tulee mielihaluja. Minulla on pieni epäluulo siitä, että ruokavaliosta pitäisi vähentää hiilareita. Tuntuu, että kierre liittyy liikuntaan ja hiilareihin. Aiheuttiko lisääntynyt liikunta hiilaritarvetta? Hiilarien nauttiminen vaan tuppaa tuomaan minulle halun nauttia niitä entistä enemmän. Eikä ne vie oikeasti nälkää, kuin hetkeksi. Olen pari kertaa ostanut gluteenittomia sämpylöitä ja jotenkin nekään ei vaan sovi. Mutta olen siis lisännyt ehkä hieman syömistäni. Melko varmasti vääriä juttuja.

Aina mulle käy liikunnan kanssa näin. Mieheni tosin sanoo, että liikunnan hyödyt tässä iässä on niin paljon tärkeämmät kuin se, ettei paino putoa. No, toivotaan, että en kuitenkaan turpoa tätä enempää...

Yritän sparrata itseäni, etten lopeta tuota liikuntaa. Mulle olisi paljon helpompaa liikkua joka päivä, kun liikkua vai jokunen päivä viikossa. Mutta ilmeisesti se joka päivä ei anna lihaksille lepoa ja mahdollisuutta kasvaa. Isompia lihaksia tarvitsen, että ne lihakset sitten kuluttavat ja että jaksan fyysisesti paremmin. Nyt olen siis päättänyt harrastaa edelleen liikuntaa ja etten luovuta. Yritän saada vesijuoksun ja kävelyn mukaan kuvioon, vaikka ne vievätkin aikaa.

Yritän myös jatkossa antaa enemmän omille asioilleni aikaa. Liian helposti autan muita ja tai sitten teen ihan vääriä juttuja. Selkeämmin pitää vielä kehittää päivärytmiä ja keskittyä tekemiseen.

Bloggausta ja blogien lukemista en lopeta, sillä tämä antaa minulle voimaa.

Oikein mukavaa aurinkoista alkanutta viikkoa ja voimia viikon haasteisiinne!

Sarah


2 kommenttia:

Kilokiukuttelija kirjoitti...

Kasvisten lisääminen ei koskaan voi olla huono asia. Kysehän on siitä, _mitä_ lisäät. Kirjaa ylös ja katso mitä kaikkea syöt. Käytä vaikka täällä näytillä jos haluat, niin saat kommentteja.
Liikuntaa seitsemänä päivänä viikossa on kyllä aika paljon, varsinkin jos ennen ei ollut niin paljon.. Pitähän sitä välipäiviä pitää ammattilaistenkin ;)

Unknown kirjoitti...

Mun ruokavaliosta on kasviksia reilusti yli puolet. Käytännössä lautaselle on kasvista eri muodoissa yleensä 3/4.

Minähän kirjaan kaiken syömäni, kun otan kuvatkin niistä. Aiemmin en laihtunut merkittävästi, vaikka laskin kaloreita. Mulle sanoi lääkäri aikoinaan, että mun kannattaisi vältellä hiilareita ja käytännössä olen laihtunut vain niitä välttämällä. En syö kuitenkaan voita ja laardia, kuten moni ns. karppaja muka tekee.

Mieskin (ruoka/liikuntatietoinen sporttityyppi) myös kehotti minua välttämään ihan älytöntä liikuntaa.

Yritän syödä ja liikkua niin, että voisin kuvitella loppuelämäni tekevän niin. Siinä mielessä liikaa ei saisi urheilla, koska aina ei elämän tai terveydentilanne sitä mahdollista. Eräs exä oli kova sporttihirmu, mutta kun lopetti aktiiviurheilun lihoi samperisti.

Katselen tässä hetken mitä teen, pikkaisen laitan ruokavaliota karpimpaan suuntaan (lihaa, kalaa ja munaa enemmän) enkä osta niitä samperin sämpylöitä. Kaloreiden puitteissa tuskin syön liikaa.

Aamiaista yritän lisätä.

Jos joulukuuhun mennessä ei oikeasti tapahdu mitään oleellista, menen kiltisti lääkärille. Saavat sitten tutkia kilpparin kunnolla. Aiemmin arvo on ollut kai ok.

En tiedä liittykö turvotus nivelrikkoon. Nyt on jaloissa aika lailla kipuja (en ota lääkkeitä kuitenkaan) ja yhdessä kohtaa kasvoi tosi nopeasti uusi kyttyrää. Myös tuo edellinen tuli kesällä, jolloin minulla oli myös vaikeuksia painon kanssa.

Vaikeuksista huolimatta mulla on ihan hyvä fiilis.