maanantai 9. helmikuuta 2015

Viiniä?

Olen nyt pikkuhiljaa aloittanut liikunnan ja muutenkin olen tarkempi syömisissä. Kiloja on liikaa, mutta yritän nyt olla niitä tuijottamatta. Keskityn siihen, että voin hyvin ja olen terve. Mielenkin ajattelin pitää hyvänä.

Kävin lääkärillä ja minulta otettiin melkoinen määrä kokeita. Minulla ei ole kilpirauhasarvossa mitään vikaa. Kuulemma niin hyvä kuin ihmisellä voi olla. Minulta otettiin samoja kokeita, kun aloitin tämän painonhallintaprojektin 1,5 v sitten. Olen lukujen perusteella muutenkin terveempi kuin esim. 40 vuotiaana. Silloin oli tämän uraohjustyönarkomaanin arvot läpeensä huonoja. Olisi varmaan jotain metabolista pukannut, jos meno olisi jatkunut. Ainoa huono oli kolesteroliarvo, joka on huonontunut. Lääkärin kanssa päättelimme, etten voi sille tehdä muuta kuin jatkaa samalla linjalla ja myös harrastaa liikuntaa. Sukurasite on sen verran vaikuttava juttu eikä ruokavaliota kannata muuttaa. Hyvää tuossakin oli se, että HDL eli se hyvä kolestroli oli kasvanut. Se on kuulemma aika harvinaista. Arveli liikunnan ja laihtumisen vaikuttaneen siihen. Se arvo oli ihan hyvä jo ennestään, mutta nyt vielä oli parantunut.

Välillä mietin, että onko tuo paha kolesteroliarvo noussut, kun en ole pahemmin käyttänyt alkoholia? Jopa Sydäntautiliiton mukaan kaksi annosta päivässä parantaa hyvää kolenterolia ja laskee sitä huonoa. Tässä linkki Sydäntautiliiton sivulle.

Nyt oli myös Helsingin Sanomissa myös juttu siitä, että viini sulattaa rasvaa. Otsikon perusteella saattaisi joku kovasti alkoholista tykkäävä jo innostua. Oikeasti alkoholista tulee aika lailla kaloreita. Silti sydän- ja verisuonitauteja ehkäistäkseen voisi sitä aina silloin tällöin lasillisen viiniä ottaa. Pitää muistaa se kohtuus. Onneksi minä sen osaan.

Nyt minä tiedän, että viikonloppuna otan sen lasillisen.

Kippis!

Sarah

Ei kommentteja: